Blog

Konwersja: optymalizacja ścieżki zakupowej

Opublikowano 01 sierpnia 2017
makiety funkcjonalne

Diabeł tkwi w szczegółach. To właśnie one często decydują o tym, czy klient dokona zakupów w Twojej e-drukarni, czy jednak porzuci koszyk na którymś z etapów. Na współczynnik konwersji składa się wiele czynników i warto zająć się każdym z nich z osobna. Optymalizacja ścieżki zakupowej to ustawienie drogowskazów i usunięcie wszelkich przeszkód, tak by klient dotarł do jej końca możliwie łatwo i przyjemnie.

Dostępne w iwarePRINT szablony graficzne sklepu zostały stworzone w oparciu o makiety funkcjonalne. Oznacza to, że najpierw tworzone są makiety z istniejącymi możliwościami i funkcjonalnościami systemu. Później, na ich podstawie, tworzy się projekt wyglądu sklepu. Jest to o tyle istotne, że klienci modyfikujący te szablony lub tworzący na ich podstawie swoje własne, na początku powinni mieć dostępne wszelkie możliwe opcje. Dopiero na kolejnym etapie część funkcji powinna zostać ukryta lub usunięta, tak by design odzwierciedlał koncept serwisu.

Dzięki temu, że iwarePRINT oferuje dużą swobodę w modyfikacji kodu skórki graficznej, możliwe jest optymalizowanie bardzo istotnej dla konwersji ścieżki zakupowej (checkout process). W tym kontekście ścieżka zakupowa to moment od przejścia do koszyka z przynajmniej jednym dodanym produktem i przejście przez kolejne kroki aż do finalizacji transakcji.

Finalizacja zakupów powinna być maksymalnie prosta, krótka i liniowa. W tym momencie klient już nie wybiera produktów, tylko dokonuje zakupu. Tobie, jako sprzedawcy, zależy żeby ten proces został dokończony jak najszybciej.

Optymalizację ścieżki zakupowej najlepiej zacząć od usunięcia zbędnych elementów. Przykładowo, zarówno w widoku produktu, koszyka oraz potwierdzenia można spotkać uploadery plików.

Na tym etapie klient nie powinien zajmować sobie głowy rozmyślaniem o plikach graficznych. Najpierw powinien dokonać istotnych wyborów i zakupić produkt. Możliwość wgrywania plików najlepiej więc zostawić wyłącznie w panelu klienta, gdzie klient powinien trafić po złożeniu zamówienia.

Klienci internetowi nie przepadają za niespodziankami, zwłaszcza tymi nieprzyjemnymi, więc dobrze jest poinformować klienta na każdym etapie procesu zakupowego, w którym punkcie się znajduje i co go jeszcze czeka. Tak przykładowo wygląda informacja o etapie procesu na amazon.com

Ze ścieżki zakupowej warto usunąć wszelkie zbędne elementy, które mogą odwracać uwagę. Nawet menu z listą dostępnych produktów na tym etapie jest niepotrzebnym rozpraszaczem. Warto kierować się zasadą, że ścieżka zakupowa jest po to by dokonać zakupu i wszystkie elementy, które nie są niezbędne, są zbędne.

Sporo internautów wciąż nie lubi zakładania kont na serwisach przy jednorazowych zakupach. W iwarePRINT dostępna jest opcja “zakupy bez rejestracji” i warto ją włączyć, by zwiększyć szanse na konwersję.

Optymalizacja ścieżki zakupowej powinna polegać na dostarczeniu niezbędnych informacji, tak by pomóc klientowi zrozumieć i przejść przez każdy z nich. Cały proces powinien być możliwie łatwy tak, by klient szybko mógł go zakończyć udanym zakupem.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Newsletter

Na bieżąco i z tematem pod reką.

    IwarePrint Code & Design
    Umów się na prezentację systemu
    Szybkie pytanie, szybka odpowiedź, szybki kontakt.
    +48 533 025 708 (w sprawach sprzedażowych)